На бирже курсовых и дипломных проектов можно найти образцы готовых работ или получить помощь в написании уникальных курсовых работ, дипломов, лабораторных работ, контрольных работ, диссертаций, рефератов. Так же вы мажете самостоятельно повысить уникальность своей работы для прохождения проверки на плагиат всего за несколько минут.

ЛИЧНЫЙ КАБИНЕТ 

 

Здравствуйте гость!

 

Логин:

Пароль:

 

Запомнить

 

 

Забыли пароль? Регистрация

Повышение уникальности

Предлагаем нашим посетителям воспользоваться бесплатным программным обеспечением «StudentHelp», которое позволит вам всего за несколько минут, выполнить повышение уникальности любого файла в формате MS Word. После такого повышения уникальности, ваша работа легко пройдете проверку в системах антиплагиат вуз, antiplagiat.ru, etxt.ru или advego.ru. Программа «StudentHelp» работает по уникальной технологии и при повышении уникальности не вставляет в текст скрытых символов, и даже если препод скопирует текст в блокнот – не увидит ни каких отличий от текста в Word файле.

Результат поиска


Наименование:


Диссертация Жа?он нефть ва нефть ма?сулотлари бозори

Информация:

Тип работы: Диссертация. Предмет: Эконом. предприятия. Добавлен: 19.03.2014. Сдан: 2011. Страниц: 78. Уникальность по antiplagiat.ru: < 30%

Описание (план):


МУНДАРИЖА

КИРИШ.....................................................................................................................
I-боб. Жа?он бозори конъюнктурасининг назарий асослари.........................
1.1 Конъюнктуранинг замонавий концепцияси.....................................................
1.2. Жа?он бозори конъюнктурасининг хусусиятлари..........................................
1.3. Жа?он бозори конъюнктурасини ўрганишда маркетинг тад?и?отларини олиб бориш усуллари................................................................................................

II-боб. Жа?он нефть ва нефть ма?сулотлари бозори конъюнктурасининг ?озирги кундаги ?олати..........................................................................................
2.1. Жа?он нефть ва нефть ма?сулотлари бозоридаги тенденциялар..................
2.2. Нефть ва нефть ма?сулотлари талаб динамикаси, ?олати та?лили..............
2.3. Жа?он нефть ва нефть ма?сулотлари бозоридаги таклиф ?олати та?лили..

III-боб. Жа?он бозори конъюнктурасида маркетинг тад?и?отларини такомиллаштириш йўналишлари.......................................................................
3.1.Жа?он нефть бозорига чи?ишда хорижий инвестициялардан фойдаланиш даражаси.....................................................................................................................
3.2.Бозор конъюнктурасида маркетинг тад?и?отларини такомиллаштириш йўналишлари..............................................................................................................
3.3.Ўзбекистоннинг жахон нефть бозорига чикиш йуналишлари ва истикболлари.............................................................................................................


ХУЛОСА ВА ТАКЛИФЛАР..........................................................................................................


ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР...........................................................................................

КИРИШ
Мавзунинг долзарблиги. Маълумки, биз ?озирда жа?он иктисодиётида глобаллашув ва интеграцион муносабатлар шиддатли кечаётган даврда яшамокдамиз. Жа?оннинг кўпгина ривожланган давлатларида маркетинг тадкикотлари олиб бориш ва ундан самарали фойдаланиш иктисодий ривожланишда асосий ўрин эгаллайди. Жа?он бозори конъюнктурасини ўрганишда маркетинг тад?и?отлари, яъни нефть ва нефть ма?сулотлари бозори конъюнктурасини урганиш, маркетинг тадкикотини олиб бориш, бозор холатини тугри бахолаш, шунингдек Узбекистон Республикаси иктисодиётнинг мухим тармокларидан бири булган нефть ва нефть махсулотлари тармо?ининг ривожланиш йуналишлари, истикболлари хамда имкониятларини кўриб чи?иш ва та?лил ?илишга каратилган.
Хаммамизга аёнки, жахон нефть ва нефть махсулотлари бозори жахон иктисодиёти ЯИМда асосий секторни эгаллайди. Якин тарихдан маълумки, купгина ривожланган давлатлар иктисодиётининг юкори ютукларга эришишига бу тармокнинг салмоги каттадир. Шунинг учун нефть ва нефть махсулотлари бозорини конъюнктураси урганишда маркетинг тадкикоти олиб бориш мавзунинг долзарблик даражасини белгилаб беради.
Муаммонинг ўрганилганлик даражаси. Диссертацияни тайёрлаш ва ундаги муаммоларни кенг кўламда кўриб чи?иш максадларида кўплаб адабиётлар, хорижий ва республика олимлари ?ўлланмаларидан, турли и?тисодчи олимлар тад?и?от ва ишларидан фойдаланишга ?аракат килинди. Бу ўринда асосий муаммо сифатида жахон бозор конъюнктурасини урганишда маркетинг тад?и?отларини олиб бориш ва тад?и?от йўналишлари ало?ида ?исобга олинди.
Жумладан, Ф.Котлер, Ж.Ж. Ламбен, В.И. Моргунов, И.К. Беляевский асар ва тад?и?отларидан кенг фойдаланилди.
Республикамизга доир ?атор ?онун ва меъёрий ?ужжатлар ўрганилди.
Тад?и?отнинг ма?сади. Тад?и?от жахон бозори конъюнктурасини урганишда маркетинг тадкикотлари ташкил килиш йуналишларни курсатиш ва у оркали мавжуд муаммоларни олдини олиш ёки уларни хал килишга ?аратилган. Ушбу максадга эришиш учун диссертация ишида куйдаги вазифалар белгилаб олинди:
• Жахон бозорини урганишда маркетинг тадкикот назарий асосларининг мохиятини очиб бериш;
• Жахон бозори конъюнктурасига таъсир этувчи омилларни амалётдаги холатини тахлил килиш;
• Асосий муаммоларни очиб бериш хамда уларни хал килиш юзасидан амалий таклифлар ва тавсиялар ишлаб чикиш;
Тад?и?от предмети ва объекти. Тад?и?от предмети жахон бозори конъюнктураси, объект сифатида эса жахон бозори конъюнктурасини урганишда маркетинг тадкикотларин олиб бориш бўйича барча восита ва тадбирлар олинди.
Тад?и?отнинг назарий-услубий асослари: Ўзбекистон Республикаси Конституцияси, Ўзбекистон Республикаси ?онунлари, Ўзбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримовнинг фундаменталь ишлари ва маърузалари, шунингдек миллий ва хорижий олимларнинг ишлари ва тад?и?отлари, маркетинг ва маркетинг тадкикотлари назариялари асосий услубий ёндашувни белгилаб берди.
Тад?и?отнинг фактик асоси бўлиб, хорижий олимлар ?ўлланмалари, ОПЕК, ИХРТ, Халкаро Энергетика Агентлиги ва шу каби ташкилотлар, ?амда турли хорижий ва миллий манбалар хизмат килади. Тад?и?от жараёнида и?тисодий жи?атдан кўриб чи?иш, статистик, график, та??ослама и?тисодий та?лил усулларидан фойдаланилган.
Тад?и?отнинг илмий янгилиги – шундаки ушбу бозор конъюнктураси ва уни маркетинг тадкикотларини ривожлантириш, ?амда ани? ёндашув ва йўналиш, назарни шакллантиришга ёрдам беради. Шунингдек, Узбекистонда нефть ва нефть махсулотлари бўйича жахон бозорига чикиш ва шу сохани ривожланиш истикболари ало?ида тарзда кўриб чикилган.
Тад?и?от натижаларининг илмий ва амалий а?амияти олинган хулоса ва тавсиялар жахон бозори конъюнктурасини урганишда маркетинг тадкикотларини ташкил этиш ва уни такомиллаштиришда фойдаланилиши мумкин. Статистик ва та?лилий материаллар, шунингдек услубий ёндашувлар и?тисодий ОЎЮларида “Маркетинг”, “Халкаро маркетинг” ва “Халкаро маркетинг тадкикотлари” фанлари ва бозор холатини урганишга асосланган фанларини ўрганишда фойдаланилиши мумкин.
Диссертация ишининг таркиби ва ?ажми. Диссертация иши кириш, уч боб, хулоса ва фойдаланилган адабиётлар рўйхатидан иборат. Ишда жадваллар, диаграммалар ва бош?а ?ўшимча материаллар келтирилган.
Малакавий ишнинг кириш кисмида мавзунинг долзарблиги асослаб берилади.Ишнинг биринчи бобида жа?он бозори конъюнктурасининг назарий ва амалий асослари очиб берилади. Ишнинг иккинчи бобида жа?он нефть ва нефть ма?сулотлари бозори конъюнктурасининг ?озирги кундаги ?олати тахлил килинди.Ишнинг учинчи бобида жа?он бозори конъюнктурасида маркетинг тад?и?отларини такомиллаштириш йўналишлари ишлаб чикиш ва амалга ошириш борасидаги асосий муаммоларнинг мохияти очиб берилган ва уларни хал килиш юзасидан таклифлар ишлаб чикилган.
Малакавий ишнинг - хулоса кисмида тадкикот жараёнида шакллантирилган асосий хулосалар ва ишлаб чикилган амалий таклифлар узининг кискача ифодасини топган.


1.1 Конъюнктуранинг замонавий концепцияси

“Бозор и?тисодиётига ўтиш муаммоларига, - деб ёзади Президентимиз И.А. Каримов, - тик кўз билан, реал ?араш керак. Бозор и?тисодиётининг фа?ат ижобий томонининг эмас, балки унинг салбий томонини ?ам кўра билиш керак”.
Бунинг учун ?ар биримиз бозорнинг ижобий ва салбий томонларини яхши англаб, а?л-заковат билан иш тутишимиз лозимдир. И?тисодчи П. Самуэльсон ?ам бозор и?тисодиёти тизимининг камчиликларидан ?оли эмаслиги ва бозорнинг:
• кескин тенгсизликни келтириб чи?аришини;
• фанда улкан тад?и?отлар ўтказилишини таъминлай олмаслигини;
• ижтимоий зарур товарларни ишлаб чи?аришга эмас, пули бор одамнинг талабини ?ондириш учун зарур бўлган товарларни ишлаб чи?аришга йўналтирилган бўлишини;
• инфляция жараёнларини бошидан кечириб туришини таъкидлайди.
Конъюнктура туб мазмуни Билан бозор иктисодиёти категориясидир. У бозор холати, ундан хабардор булиб туришдан иборатдир. Бозор шароитида иктисодий фаолият олдиндан белгиланган режалар, курсатмалар йули билан амалга ошмайди, балки узининг ички конуниятлари, категория ва конунларининг харакати асосида юз беради.
Бозор ўзига хос структурага эга бўлган мураккаб тизимдир. Шунга кўра у бир неча турларга бўлинади.
1. Айирбошлаш объектининг моддий жи?атидан бозорнинг ?уйидаги турлари мавжуд:
• истеъмол товарлари ва хизматлар бозори;
• ишлаб чи?ариш воситалари бозори;
• молия бозори;
• валюта бозори;
• ме?нат бозори;
• интеллектуал товар бозори;
• хом-ашё бозори;
2. Айирбошлаш ми?ёси жи?атидан бозор ?уйидаги турларга бўлинади:
• ма?аллий бозор;
• регионал бозор;
• жа?он бозори.
3. Амал ?илиш характерига ?араб бозор 3 хил бўлади:
• тартибсиз (стихияли) бозор;
• тартибли бозор;
• бош?ариладиган бозор;
4. И?тисодий аловалаларга киришиш даражасига кўра бозор ?уйидаги турларга бўлинади:
• эркин бозор;
• монополлашган бозор;
• монопол ра?обатли бозор;
• олигополистик бозор;
• соф монополия бозори.
5. Товарларнинг четдан келишига ?араб очи? ва ёпи? бозор (ички бозор) бўлиши мумкин.
Конъюнктура бозорнинг асосий элементи бўлиб, муайян даврдаги бозор ?олати, бозорда мувозанатнинг мавжудлиги ёки бузилганлиги билан характерланади. ?ар ?андай маркетингга доир ?исоб-китоблар, яъни стратегияларни ишлаб чи?иш, режалаштириш, бозор сегментини танлаш, янги товарни ишлаб чи?аришга доир ?арорлар савдо шартномаларини тузиш, бозорни тарк этиш, нархларни ўзгартириш ва бош?алар фирманинг бозордаги ўрнини ва бозор ?олатини эътиборга олган ?олда амалга оширилади. ?олат термини лотин тилидан олинган бўлиб, “situacio” – а?вол, ?олат деган маънони билдиради. Бозор ?олати ва бозор конъюнктураси бир?бири билан чамбарчас бо?ли?дир. Конъюнктура – бу бозор ?олати бўлиб, ?ис?а ва?т ичида юзага келган вазиятдир. Бозор конъюнктураси (лотинчадан олинган бўлиб, conjungere – бо?лайман, ало?а) маълум ва?т мобайнида омиллар, кучлар ва шартлар таъсири остида юзага келган бозор ?олати ёки ани? и?тисодий вазиятдир.
Шундай ?арашлар борки, бозор конъюнктураси бозор циклидаги ани? бир ну?таки, шу билан биргаликда конъюнктурасининг тад?и?оти шу ну?та ани?ланиши билан акс этади. Бозор конъюнктурасини ўрганишда замонавий маркетингнинг ўрни каттадир. Шунинг учун конъюнктуранинг та?лилида маркетинг та?лили ва маркетинг тад?и?отлари асосий таркибий ?исм ?исобланади. Бу маркетинг циклининг ?амма бос?ичига катта таъсир кўрсатади. Фирманинг бозордаги ?олати, келажакдаги имкониятлари маркетинг фаолиятидаги стратегиялар етарли даражада таш?и шарт-шароитларга ва бозор конъюнктурасига бо?ли?дир. Бозордаги ?улай шароитлар, ?аттоки имкониятлари чегараланган корхоналар учун ?ам катта юту?ларни бериши мумкин.
Конъюнктура – бу ?ийин ва тез ўзгарувчан ?олатдир. Конъюнктура кўпгина элемент ва характердан иборат бўлиб, улар маълум ?онуниятга бўйсунади. Буларни ўрганиш, та?лил ?илиш бозор ?олатини ани?лашнинг асосидир. Бозор жуда ўзгарувчан, яъни конъюнктура кутилмаганда ўзгариши мумкин, бунга ?аттоки оддий бир хабар ?ам сабаб бўлиши мумкин. Мисол учун, маълум ва?т мобайнида бозор ?олати ўзгаришсиз, нархлар стабиллашган ?олатда, ю?ори талаб сотувчилар учун яхши шароитлар яратмо?да. Кутилмаганда хабар келиши, яъни шу кунларда сўмни ?адрини пасайиши тў?рисидаги хабарни бозор тезда ?абул ?илади ва таклиф тушиб кетади ?амда савдо тўхтайди.
Бозор конъюнктураси тўртта асосий хусусиятларга эга: динамик, пропорционал, вариабал ва циклик хусусиятлардир. Шундан конъюнктура та?лилининг концептуал масалалари юзага келади.
• ?онунийлик ва тенденциянинг динамик та?лили;
• ривожланишнинг пропорционаллиги;
• бозор бардошлигининг та?лили;
• циклларни ани?лаштириш, бозор ривожланишини та?лили.
Бозор стихияга лаё?атли бўлиб, шу билан бирга унинг барча кўрсаткичлари тебраниб туради(циклик ва мавсумий тарзда), яна ижтимоий – и?тисодий, сиёсий ва психологик таъмирларга ?араб тезда ўзгаради.
Шунингдек, динамикани ба?олаш, яъни ривожланиш цикли тебраниши ва характеристикаси маркетинг фаолиятига ?арорлар ?абул ?илишга таъсир кўрсатади. Бозорни ми?дорий ва сифат кўрсаткичлари ор?али тавсифлаш мумкин. Бозор конъюнктурасининг асосий кўрсаткичлари:
- бозор масштаби – бу бозор ?ажми, савдо – соти? (товарооборот) ?ажми, бозорга кириб келаётган турли хилдаги корхоналар сони;
- бозор баланси даражаси – талаб ва таклиф мувозанати;
- бозор тури – ра?обатли монопол ва бош?алар;
- бозор динамикаси – асосий кўрсаткичлар ўзгариш, уларнинг вектори, тезлиги ва интенсивлиги.
- фаолиятнинг активлик даражаси - бу фирманинг хўжалик портфелининг ?ажми, буюртмалар сони ва ?ажми, келишувлар динамикаси ва бош?алар.
- бозорнинг рисклилик даражаси;
- ра?обатбардошлик даражаси – ра?обатчилар сони, уларнинг активлиги.
- бозор цикли – и?тисодиёт ёки мавсумий циклидаги бозор ?олати;
- ўртача фойдалилик – ялпи ва соф фойда ми?дори ?амда рентабеллик кўрсаткичлари.
Товар бозори бозор иктисодиётининг таркибий кисми хисобланади, кайсики товар бозорининг конъюнктураси умумиктисодий конъюнктуранинг таркибий кисмидир. Товар бозоридаги холат бошка бозорлардаги холат билан чамбарчас боглик. Шунинг учун бу бозорни урганиш кимматбахо когозлар бозори, хизматлар бозори, хом-ашё бозори, инвестициялар бозорини бахолаш оркали олиб борилади. Товар бозорининг конъюнктурасининг тебраниши кимматбахо когозлар бозорига тезда таъсир курсатади. Куйидаги товар бозорининг бошка бозорлар билан алокаси 1 – схемада курсатилган:

Бозор тизими.
1 –схема
Жа?он бозори
МД? бозори
Ўзбекистон бозори
?имматли ?о?озлар ва валюта бозори
Ме?нат бозори Товарлар бозори Молия-кредит бозори
Кўчмас мулк ва инвестициялар бозори


Ю?орида курсатиб ўтилган кўрсаткичларни хар томонлама тахлил килиб, унга комплекс бахо бериш оркали фирма олдига куйилган максадни хозирги конъюнктурага тугри келиши ёки келмаслиги аникланади. Кейинги 2 – схемада бозор конъюнктураси курсаткичлари ва таъсир курсатувчи омиллар берилган.
Товар бозоридаги холат
Таклиф: миллий ишлаб чикариш, импорт
Ц
И
К
Л
Л
И
К
Бозор масштаби ва структураси


Р
А
К
О
Б
А
Т
Талаб:
Даромад даражаси ва структураси
Бозор ривожининг
мукимлиги
ва мувозанатлашганлиги Бозор хажми Бозор ривожланишининг
тезлиги ва тенденцияси

Талаб ва Таклиф
мувозанати
Бахо ва инфляцион холат
Демографик холат
Бандлилик даражаси
Ишбилармонлик даражаси (активлик)
Талабнинг нархга нисбатан эластиклиги
Бозордаги рисклилик даражаси
Сиёсий холат
Кимматли когозлар бозоридаги холат

Кутилмаган
омилар
Пул муомаласи ва молия Истеъмолчилар хулк-атвори,
хохиши ва фикри
Хом-ашё бозоридаги холат Инвестиция

2-схема. Конъюнктура тахлилининг асосий омилари.

Товар бозор конъюнктураси мамлакат умумиктисодий конъюнктураси хамда маълум даражада жахон бозори конъюнктурасини таркибий кисми хисобланади. Товар бозори узининг ривожланишида молия бозори, инвестиция бозори, мехнат бозори кабилар билан богликдир. Биржа бозори товар бозори конъюнктурасининг курсаткичи булиб, шу билан бирга биржадаги уйинлар бозор холатига катта таъсир курсатади. Бозор конъюнктурани урганиш комплекс бозор индикаторлари асосида тахлил килинади. Бозор индикатори бозор холатида бошка курсаткичлар билан биргаликда намоён булади. Бозор индикаторларига: товарларни кириб келиши, товар савдоси (товарооборот, киймат ёки натура бирлигида), товар захиралари (киймат куринишида), нарх, бахо, (пул бирлигида ёки даромад), фойда ёки рентабеллик. Одатда бозор индикатори статистик курсаткичлар эмас, балки уларнинг усиш темпи (динамик индекси)дир.
Хар кайси фирма бозорга киришда, шу бозор холатини бахолайди. Бозор курсаткичларини умумий ва кисман бахолаш конъюнктуравий йигилишларда курилади, бунда фирма бошкарув органлари ва мутахассислар таклиф килинади.
Машхур бельгиялик тадкикотчи Ж.Ж. Ламбен таъкидлашича, Европа иттифокининг марказий банклари хар ойда саноатнинг асосий секторидаги корхоналардан конъюнктуравий суров утказади, шу аснода нисбатан конъюнктуранинг усиш ёки ривожланиши тугрисида ахборот олинади. Бериладиган саволлар куйидагилар:
• буюртма ва келишувлар портфелини холати;
• ишлаб – чикариш кувватининг даражаси;
• бандлик даражаси;
• инвестицион максадлар ва бошкалар.
Юкоридагилар асосида конъюнктура индикатори тузилади, кайсики иктисодиётдаги кутилаётган ривожланиш ва пасайишларни курсатади.
Бозор конъюнктурасини тахлил килишда бозор тури ва масштабини аниклаш билан характерланади. Бозор масштабини сотилган товарлар хажми ва бозорга кириб келаётган фирмалар сони оркали аникланади. Савдо хажми улгуржи – воситачилик, улгуржи – истеъмолчи ва чакана товар айланиши билан аникланади. Фирмалар мулкий шакли, хажми ёки бозордаги улуши билан турланади. Фирманинг бозордаги улуши куйидаги формула оркали аникланади:
? =
Бунда ? - фирма улуши, - товарооборот, - умумий савдо хажми Бозор турланиши унинг мувозанатлашганига, ракобат мухитининг интенсивлиги, ташкилий структураси, минтакавий холати, маркетинг фаолияти билан аникланади. 1 – жадвалда бозор классификацияси берилган:
1 – жадвал.
Бозор классификацияси
Классификация Бозор турлари
Бозор мувозанатлашганлик даражаси ва тавсифи Сотувчи бозори – харидор бозори
Ракобатдошлик даражаси ва турлари Соф ракобат бозори; монопол ракобат бозори.Олигополистик бозор, олигополистик ракобат бозори
Худудий даража Махаллий бозор, худудий бозор, Федерал бозор, Жахон бозори
Товар классификацияси, бозорда намоён булиш Ищлаб чикаришга мулжалланган товар ва хизматлар бозори, истеъмолчиларга мулжалланган товар ва истеъмол бозори
Бозордаги товар харакати тизимидаги урни Улгуржи бозор, истеъмолчилар бозори
Бозорнинг сифатли бахолаш Имкониятли бозор, малакалашган бозор, урганилган бозор
Бозорнинг ташкилий бахолаш Очик бозор, ёпик бозор
Бозорга нисбатан маркетинг холати Максадли бозор, келажаги йук бозор, асосий бозор
Бозорни конъюнктуравий бахолаш Ривожланаётган бозор, кискараётган бозор, стабиль бозор, ностабиль бозор


Ракобатбардошлик даражасидаги бозор, биринчидан, сегментлаш муаммосини хал этади, иккинчидан, ракобатли кураш стратегиясини танлайди. Бозор конъюнктурасини бахолаш фирмани тезкор товар сиёсатини куллашга, молиявий ресурсларни ва киска муддатли инвестицияни амалга оширишга ундайди. Кулай бозор конъюнктураси булиши билан фирма узининг хужум стратегиясини куллайди, хамда барча воситаларни махсулот ассортиментини кенгайтиришга ва уни ишлаб чикариш хажмини оширишга сарфлайди. Нокулай шароит фирмани химоя тактикасини куллашга мажбур килади. Ресурсларни саклаш, тежаш ва бозорни колишни талаб этади, баъзи бир холларда бозордан сикиб чикарилишига хам олиб келади. Бозор масштаби ва турининг бахолаш бозор салохияти билан тулдирилади, яъни товар таклифи ва истеъмол талаби имкониятлари билан аникланади. Бозор имконияти – бу маълум бир вакт мобайнида бозорга канча махсулот чикарилиши ва бозор канчасини истеъмол килиши тушунилади. Бозор имконияти ишлаб чикариш ва истеъмолларга булинади. Ишлаб чикариш салохияти товар таклифининг чегараланган имкониятлари микдорида аникланади. Буни куйидаги формула билан ифодалаш мумкин:

П = ,
Бунда - ишлаб чикариш бирлиги,
- ишлаб чикариш кувватининг улуш бирлиги
- бошка омиллар ва имконият элементлари
n – i - бирликлар сони, ишлаб чикариш ёки истеъмол.

Товар ишлаб чикаришда маркетинг бозор канча товар истеъмол килади, истеъмолчилар канча товар сотиб олишини аниклаш, яъни шу саволга жавоб топиш фирма учун жуда мухимдир. Бозор истеъмол салохиятини аниклаш ва стратегик, тактик маркетинг режаларини тузиш бозор конъюнктурасини бахолашнинг таркибий кисми хисобланади. Бозор истеъмол салмоги истеъмолчилар талаби билан изохланади ва бозор сигими курсаткичи билан характерланади.

1.2. Жа?он бозори конъюнктурасининг хусусиятлари

Жа?он бозори хал?лар, давлатлар ўртасида юз берадиган и?тисодий во?елик бўлиб, мавжуд бозор шакллари ичида кенг ?ажмли ва ю?ори даражалисидир. У доимо хал?лар ўртасидага барча ало?алар турининг му?ими ва етакчи со?аси бўлиб ?исобланган.
Жа?он бозори шаклланиши таш?и савдонинг тара??ий этиши натижасидир. Шунинг учун ?ам таш?и, хал?аро савдо жуда ?адим даврлардан мавжуд бўлишига ?арамасдан жа?он бозори кейинги и?гисодий тара??иёт даври, айни?са капитализм хўжалик тизими даврининг ма?сулидир. Чунки жа?он бозорининг шаклланиши учун ўзига хос и?гисодий шароит мавжуд бўлиши шарт. Бу эса и?тисодий тара??иётнинг маълум даражасидагина яратилади.
Жа?он бозорининг ?озирги даврдаги амалга оширувчилари ва унда асосий роль ўйновчилар мамлакатлар ва уларнинг давлатларидир. Чунки туб мазмуни билан жа?он бозори мамлакатлар ўртасидаги бозорлардир. Шунинг учун ?ам бунинг ташкилотчилари ва иштирокчилари аввало давлатлардир. Лекин жа?он бозори иштирокчиларини бу билан чегаралаб бўлмайди. Чунки бунда бевосита давлатларнинг ўзи билан бирга улар номидан вакиллари ?атнашадилар.
?озирга давр жа?он бозорини оладиган бўлсак, бевосита давлатлар ўзлари бу бозорда фаол ?атнашадилар ва шунингдек, унинг иштирокчиларига давлатлар йўл очиб беради ва зарур шароит яратиб берадилар. Бу бозорнинг ўзига хос ?у?у?ий томонлари мавжуд бўлиб, барча мамлакатлар учун мажбур бўлган умумий талаблар бўйича ?аракат ?илади. Бунинг асосида тенглик, муста?шшик, эркин тижорий ?аракатни таъминлаш ётади, чунки бу нарсалар жа?он бозорининг ривожида иштирокчиларнинг фаоллигани оширишга ундайди ва кафолатлайди. Жа?он бозори иштирокчилари асосан бош?а мамлакат ?удудида ?аракатда бўлганликлари туфайли улар албатта тенглик, муста?иллик таъминланган ?одцагина самарали иш тутишлари мумкин. Жа?он бозоридаги мухит хал?аро ало?алар ?у?у?ий асоси таркибига киради.
Жа?он бозоридаги иштирокчилар фаолияти умумий, кўпинча икки мамлакат ўртасида бевосита келишув асосида амалга ошиши мумкин. Таш?и савдода мамлакатлар манфаати катта ўрин эгаллайди ва бу ?ар бир давлатнинг бош-?аси билан олиб борадиган савдо ?ажми, кўлами, ривожида ўз ифодасини топади. Бу, айни?са и?гисодий ?уршов ёки имтиёзли савдо каби сиёсатларда ўз аксини топади. Сиёсий, ?ар бир тазйи?нинг жа?он бозори ?олатига таъсири кучли бўлиши мумкин ва сиёсатлар туфайли бу бозор ё ?ис?аради, ё кенгаяди. Таш?и савдони чегаралаш, бунда тўси?лар мавжудлиги, албатта жа?он бозорига салбий таъсир кўрсатади.
?ар бир мамлакатнинг жа?он бозорида фаол иштирокчи сифатида ўрин олиши унинг бош?а мамлакатлар билан ало?аси, муносабати, таъсир-эътибори, обрўси кабиларга бо?ли?. Бу бозорда ?ар бир мамлакат ўзига хос ўринни эгаллашга ва ўз таъсир-эътиборини кучайтиришга ?аракат ?илади. Бу эса жуда кўп омилларга борли? бўлиб, и?тисодий, сиёсий, ?арбий мав?еларини ўз ичига олади. Уларнинг ичида энг а?амиятлиси и?тисодий тара??иёт даражаси, ишлаб чи?ариш ривожи, яъни хал?аро ра?обат курашидаги бардошлилиги даражасидир. Бош?а мамлакатлар учун харидоргир товарлар кўплаб ишлаб чи?арилса, хал?аро бозорга йўл очилади, ўз ра?ибларига нисбатан устун ?олатда бўлади.
Ўз ишлаб чи?аришини чет мамлакатлар и?гисодий таъсиридан ?имоя ?илиш учун мамлакатлар, айни?са ривожланаётган мамлакатлар тўтридан-тў?ри чет моллари савдосини таъ?и?лаш ёки чегаралаш сиёсатани ?ўллайдилар. Бундан таш?ари бир ?анча и?тисодий механизмларни ишлатадилар. Булар ичида энг таъсирчан, мослашувчи механизм бож тизимидир, бундан о?илона фойдаланилса, таш?и савдони тартибга солишда ва ўз тадбиркорларини ?имоя ?илишда яхши ?урол бўлиб жуда ?ўл келади. Божни ?ўллаш туфайли чет товарлари учун яхши шароит яратиш ?ам мумкин, ёки уни чегаралаш, ?атто таъ?и?лаш ?ам мумкин.
Жа?он бозорининг ривожи учун инфраструктура катта а?амият касб этади. Буларнинг ичида энг му?имлари банклар, транспорт, ало?а, ахборот кабилардир. Агарда улар яхши тара??ий этган бўлса, бозор авж олиб кенгаяверади, чет товарлар о?ими кўпаяверади. Уларнинг иш фаолияти унумли бўлиши учун аввало зарур инфраструктура тармо?ларини яратиш талаб ?илинади. Бусиз жа?он бозорида фаол ?атнашиш имкони бўлмайди. Бундай инфраструктура таш?и савдо моддий базасидир. Булар ?аторига махсус асбоб-ускуналанган омборлар кирадики, улар товарларни са?лаш, ?адо?лаш, майдалаш, юклаш, тушириш, маркалаш каби вазифаларни бажаради. Юклар — товарларни ташиш махсус транспорт ташкилот-лари зиммасида бўлиб, унга турли транспорт хиллари жалб этилади: ?аво, сув, темирйўл ва автомобиль транспорт-лари, экспорт товарлар барча мамлакатлар транспортларида ташилади.
Пул тўлов ?исоб-китоблари банк муассасалари томонидан бажарилиб, улар махсус банклар бўлиши мажбур эмас. Молиявий операциялардан энг му?ими товарлар су?уртасидир. Бу билан махсус сугурта бизнеси муассасалари шурулланади. Агарда мамлакат таш?и савдо инфраструктурасига эга бўлмаса, ?ўшимча ?ийинчиликларга дуч келади. Чунки чет таш?и савдо инфраструктурасидан фойдаланиш катта ?ўшимча харажатларни талаб ?илади, яъни бош?а мамлакатлар транспорти, су?урта, бизнес, банк муассасалари, савдо компаниялари кабиларнинг хизматлари учун кўп ми?цорда ?а?тўлаш керак бўлади.
Айтайлик, товарлар ?аракати секин ва паст даражада бўлса, у истеъмолга, демак сотувга ўз ва?гида олиб келинмайди. Ахборот ва ало?а тармо?лари ?оло? даражада бўлса, бозор ?олати, унинг конъюнктураси ноани? бўлиб, тў?ри ?арор ?абул ?илинмай, нотў?ри тижорий ?аракат ?илинадики, бу бозор талабига мос келмайди. Банклар тизими ривожланмаса, ?исоб - китоб ўз ва?тида амалга ошмайди, натижада тижорат о?сайди ва ?оказо, бу жа?он бозорига салбий таъсир этади.
Мамлакатлар жа?он бозорида ўз мав?еини муста?камлаш, бош?а мамлакатларни ўз манфаатага бўйсундириш ва ра?обат ?обилиятини кучайтириш ма?садида бирлашиб иш тутадилар. Чунончи, ?арбий Европа мамлакатлари ўз савдо бирлашмаларини тузганлар. ?атгоки чегараларни очиб таш-лаш, бир хил пул бирлиги киритиш, бож олишни йў? ?илиб, ягона бозор ташкил этишни амалга оширмо?далар. Осиё, Америка, Шар?ий Европа бозорларида биргали?ца ?аракат ?илиш каби му?им и?гисодий вазифаларни бажармо?далар.
Бундай бирлашмалардан яна бири Шимолий Америка бирлашмаси бўлиб, унга А?Ш, Канада ва Мексика мамлакатлари киради. Улар ?ам таш?и савдода бирлашиш ма?садида тузилган. Жанубий-Шар?ий Осиё, Америка, Шар?ий Оврўпо бозорларида биргали?ца ?аракат ?илиш каби му?им и?гисодий вазифаларни бажармо?цалар.
Жанубий - Шар?ий Осиё мамлакатлари бирлашмаси АСЕАНни олсак, бунга Индонезия, Филиппин, Япония, Малайзия, Жанубий Корея, АКШ ва бир ?анча бош?а мамлакатлар кириб, улар ?ам асосан таш?и савдо со?асида бирлашиб, и?тисодий тара??иётда бирга иш тутишни вазифа ?илиб ?ўйганлар. Бундай бирлашмаларнинг сони кўп.
Энг ривож топган етти мамлакат ?ам жа?он бозорида бир хил сиёсат билан иштирок этиш, ўз манфаатларини биргали?да ?имоя этиш, бош?а мамлакатларни эса ўз ?аракатлари изига тушириб, ўз и?гисодиёти тара??иёти учун энг ?улай шароитлар яратишга ?аракат килади. Бундай уюшмалар, дунёнинг бош?а ?исмларида ?ам мавжуд.
Жа?он бозори мо?иятининг энг му?им томонларидан бири товарлар учун ю?ори стандарт белгиланиши ва янги технологиянинг таъсири. Жа?он бозорида фаол иштирокчи сифатида ўрин олишнинг энг му?им шароити ва талаби ю?ори сифатли товар ишлаб чи?ариш, бош?а мамлакатлар хал?лари талабини ?ондира оладиган товарлар билан чи?ишдир. Бундай талабни Япониянинг радио, магнитофон аппаратлари, А?Ш ва Германнянинг компьютерлари, ?арб мам-лакатларининг машиналари, автомобиллари ва ?оказоларида кўриш мумкин. ?ис?ача ?илиб айтганда, булар "?арб импорт" товарлари, жа?онда уларга талабгор истеъмолчи-лар кўп. Ишлаб чи?ариш со?асида товарда зарурий истеъмол сифатларини яратиш, инсон истеъмоли учун керакли хусусиятларни барпо этишдир. Кам харажат ва ю?ори истеъмол сифатларига эга бўлган товар ра?обат курашида устун келиш имконини ту?диради. Товарнинг ю?ори истеъмол даражага эгалиги ва даромад талабига мос ба?о даражаси харидорларни ўзига тортади.
Бу ю?ори даражада тара??ий этган ишлаб чи?аришнинг ?осиласидир. Зеро, жа?он бозори аввало ю?ори ривож топган товар ишлаб чи?аришнинг мавжудлигини талаб этади. Жа?он бозорининг иккинчи му?им афзаллиги янги технология билан бо?ли?дир. Ю?орида кўрсатганимиздек, хал?аро савдонинг замонавий технология, янги ишлаб чи?ариш гажрибаларига мойиллиги мавжуд. Товарларнинг ю?ори даражали ишлаб чи?ариш шароитида яратилиши уларнинг ра?обатга бардош бериш, харидоргирлик хусусиятини оши-ради. Шунинг учун бундай ишлаб чи?ариш эгалари — тадбиркорлар тўхтовсиз технологияни янгилаш, янги техника асосида ускуна, машиналар ва унга ме?натни мос ташкил этиш ва бош?аришнинг янги-янги усуллари кабиларга жуда катта эътибор берадилар, бундай жараёнларни доимо кузатиб, ўзларида ?ўллаб борадилар. Шунинг учун ?ам бундай мамлакатлар ва уларнинг со?ибкорлари устунликни ?ўлдан бермай жа?он бозорида иштирокчи сифатида ?аракат ?иладилар.
Маълумки, импорт товар билан бирга янги технология ?ам кириб келиши керак. Чунки таш?и савдода янги техника, технология, асбоб - ускуна, ишланмалар ?ам иштирок этади. Бундан таш?ари янгилик ?еч ?ачон узо? сир, фа?ат тор ?олдаги маълум кишиларнинг мулки бўлиб ?олмайди, балки у тезро? тар?алиш хусусиятига эга, бунинг энг ?улай ва таъсирли йўли жа?он бозорида иштирок этишни кенгайтиришдир. Демак, жа?он бозоридан самарали фойдаланиш харидоргир ю?ори истеъмол сифатли товарларни сотиб олиш билан чекланмасдан, балки янги технология, техниканинг мамлакатга кириб келиши имконини турдиради, натижада ил?ор ишлаб чи?аришни ташкил этиш ва уни ю?ори даражада ушлаб туришда катта кўмакдош хизматини бажаради. Айтиш мумкинки, жа?он бозорида иштирок этиш даражаси умуми?гисодий тара??иёт, аввало ишлаб чи?ариш даражасини белгилаб беради. Агар кучли и?гисодиёт ва илгор ишлаб чи?аршпгина мамлакатнинг жа?он бозоридаги ўрнини белгилаб берса, жа?он бозори ?ам ўз навбатида, бу мамлакат тара??иётига шунчалик ижобий таъсир кўрсатади. А?оли турмуш даражасини кўтариш ма?садида илгор ривож топган и?гисодиётни яратишда жа?он бозорининг а?амиятини тўрри тушуниш ва бу йўлда бор имкониятлардан фойдаланиш, айни?са бизнинг мамлакатимиз учун му?им вазифалардан биридир.
Жа?он бозорида иштирок этишнинг имконини кенгайтирадиган ёки чегаралайдиган бир неча жи?атлар мавжуд. Булардан энг таъсирлиси бождир. Бу сотиладиган товар ва хизматлар учун тўланадиган соли?цир. Товарларни импорт ?илувчи мамлакат учун бож даромад манбаи бўлиб ?исобланади. Лекин у бош?ача вазифани ?ам бажариши, яъни мамлакатга имкони борича товар олиб келмаслик чораси сифатида ?ўлланилиб, экспортчи мамлакат учун катта тўси? бўлиши мумкин. Шунга кўра бож фискал ёки протекционик тариф мазмунида бўлади. Булардан таш?ари, таш?и савдодаги тўси?лардан бири квотадир. Квота ор?али товар экспорти ми?дори белгиланади ва шунгагина рухсат этилади. Бунда фа?ат товарлар ми?доригина эмас, уларнинг хиллари ?ам белгиланиб, маълум товарлар учунгина экспорт ?у?у?и берилади. Бундан кузатилган ма?сад чет мамлакатлари валюталарини са?лаш, ма?аллий ва миллий саноатни ?имоялаш, мамлакат ичидаги бандликни му?офаза этишдир. Квотанинг энг сўнгги шакли эмбарго бўлиб, айрим хил импорт тўли?ича таъ?и? этилади. Таш?и савдонинг ривожига бўлган тўсиклардан яна бири нотариф тўси?лардир. Масалан, Голландия ?укумати соатига 10 милдан орти? тезли?ца юрадиган тракторлар импортини таъ?иклайди. Демак, баъзи трактор хилларини бу мамлакатга экспорт ?шшш мумкин эмас. Товарлар хусусиятларига ?араб экспорт чегараланади. Бу кўпро? ози? - ов?ат товарларига тааллу?лидир. ?уроласла?а, ?имматба?о металлар, наркотик моддалар импортининг таъ?икланиши умумий ?одисадир.
Жа?он бозори экспортерлар ўртасидаги кескин ра?обат кураши ор?али ривожланади. ?ар бир мамлакат и?тисодиётида таш?и савдо ролининг ўсиши, жа?он савдосининг жа?он ишлаб чи?ариши ўсишига нисбатан тезро? бўлиши савдо ало?аларининг муста?кам бўлмаган шароитларида юз бериши ра?обат курашининг кучайишига олиб келади. Масалан, жа?он бозорида "тў?имачилик", "автомобиль" ёки "компьютер жанглари" бўлиб туриши бунинг далилидир. Бу мамлакатларнинг жа?он бозоридаги ?олатларининг ўзгариб туришига олиб келади. Агар 1988 йили А?Ш да ?ар бир а?оли ?исобига 3200 доллар таш?и савдо обороти тўьри келган бўлса, Японияда бу 3.700 долларга тенг бўлган. Соби? СССРда эса бу 800 долларни ташкил этган эди.
Жа?он савдосининг хусусиятларидан яна бири хом ашё товарлари ?иссасининг камайиб боришидир. Чунки тайёр товарлар ?ажми жуда тезлик билан ортиб бормокда. Айни?са ишлов берувчи саноат тармо?ларининг ма?сулотлари, буларнинг ичида ю?ори технологик товарлар, замонавий технологияни ва техник билимларни махсус товарларга айлантириб экспорт ?илиш борган сари кенгаймо?да. Айтиб ўтганимиздек, интеллектуал жа?он бозори жуда тезлик билан ўсмо?да...



Перейти к полному тексту работы


Скачать работу с онлайн повышением уникальности до 90% по antiplagiat.ru, etxt.ru или advego.ru


Смотреть похожие работы


* Примечание. Уникальность работы указана на дату публикации, текущее значение может отличаться от указанного.